Czy samochody hybrydowe trzeba ładować i gdzie to robić?

arykuł w kategorii: Stacje ładowania, Wiedza eksperta,

Ekologia jest dzisiaj bardzo modna – rezygnujemy z plastikowych opakowań, na zakupy jeździmy z torbami wielorazowymi, pijemy wodę z kranu, montujemy na dachach domów instalacje fotowoltaiczne oraz jeździmy elektrycznymi samochodami. Wszystko po to, aby dbać o środowisko, w którym żyjemy. Motoryzacja też chce być modna, dlatego w ofercie samochodów znajdziemy mnóstwo kojarzących się z ekologią sformułowań takich jak: materiały z odzysku zastosowane do wykończenia deski rozdzielczej, kolejne filtry wykorzystywane na układzie wydechowym, ekologiczny płyn do spryskiwaczy, czy w końcu ekologiczne jednostki napędowe. Podejrzewam, że większość z nas nie wie co oznaczają wszystkie oznaczenia typu HEV, mHEV, PHEV i inne zielone listki przyklejane na klapie bagażnika.

Dlatego pytanie brzmi: które wersje napędowe są tak naprawdę „EKO”? Czy tylko w pełni elektryczne samochody dają nam możliwość 100% ekologicznego poruszania się po drodze? A co z tymi, którzy nie mają miejsca do ich codziennego ładowania lub po prostu nie chcą być uzależnieni od stanu naładowania baterii?

W dzisiejszych czasach szukając nowego samochodu zostaniemy zasypani informacjami o różnego rodzaju samochodach z napędem hybrydowym, które gwarantują niskie spalanie i niższa emisję CO2. Mają one dawać kierowcy świadomość, że przyczynia się do ograniczenia zanieczyszczania powietrza. Poniżej odpowiadamy na jedno z podstawowych pytań związanych z autami o napędzie hybrydowym.

Czy samochody hybrydowe trzeba ładować?

W hybrydach (HEV– Hybrid Electric Vehicle) często nazywanych także „pełną hybrydą” oraz hybrydach typu MILD (mHEV- Mild Hybrid Electric Vehicle) nie ma gniazda, aby podłączyć samochód do ładowania akumulatora. Ich ładowanie odbywa się automatycznie podczas jazdy – poprzez odzysk energii przy hamowaniu. Rezultatem wsparcia silnika spalinowego dodatkowym silnikiem elektrycznym jest oczywiście większa oszczędność paliwa oraz zwiększenie osiągów. We wszystkich tego typu hybrydach energia elektryczna pochodzi z akumulatora wysokonapięciowego, który jest uzupełniany poprzez przechwytywanie energii z hamowania. W przypadku pojazdów z napędem HEV pozwoli to na jazdę z wyłączonym silnikiem spalinowym tylko w określonym zakresie prędkości – praktycznie bez naciskania na pedał gazu oraz najlepiej na prostej drodze bez żadnych wzniesień. Oszczędność jak najbardziej jest zauważalna, jednak gdy tylko naciśniemy lekko pedał gazu to uruchomimy silnik spalinowy i już po ekologii.

W przypadku tzw. Mild Hybrid system jest jeszcze mniej wydajny i ogranicza się wyłącznie do wspomagania silnika spalinowego, który czy chcemy czy nie to i tak cały czas pracuje. Tak więc delikatną oszczędność na paliwie możemy osiągnąć, ale nadal nie jeździmy w pełni ekologicznie.

Hybrydy typu plug-in posiadają znacznie większy zestaw akumulatorów i wykorzystują tę samą technologię, co konwencjonalne samochody hybrydowe. Różnią się one tym, że dodatkowo można podłączyć baterię, aby naładować ją z gniazdka lub stacji ładowania. Baterie stosowane w hybrydach plug-in są mniejsze w porównaniu z tymi stosowanymi w pełni elektrycznych samochodach gwarantując przez to znacznie mniejsze zasięgi niż te oferowane przez pełne „elektryki”. Z drugiej zaś strony samochody elektryczne są w pełni zależne od energii elektrycznej, a hybryda typu plug-in w przypadku nieprzewidzianych dalszych przejazdów zawsze daje nam możliwość wykorzystania silnika spalinowego. Hybrydy Plug-In najczęściej wybierane są przez osoby poszukujące ekologicznego środka transportu, jednak obawiają się samochodu w pełni elektrycznego, w którym zależni są wyłącznie od infrastruktury ładowania.

Jak ładować akumulator hybrydowy?

Samochody elektryczne pokonują większą odległość, ponieważ mają większe baterie. Natomiast ich ładowanie zajmuje zdecydowanie więcej czasu niż w przypadku hybryd typu plug-in, które przez mniejsze baterie szybciej są w stanie osiągnąć pełne naładowanie. Będziesz zaskoczony, że ładowanie samochodu hybrydowego jest tak proste i szybkie, jak ładowanie telefonu. Ważne jest to, że w hybrydach typu plug-in w większości baterie pozwalają na pełne naładowanie w przeciągu dosłownie 2-3 godzin, co w przypadku korzystania z punktów publicznych jest bardzo ważne. Pozwala to na pełne naładowanie samochodu choćby podczas zakupów w centrum handlowym czy podczas seansu w kinie. Do ciągłego wzrostu popytu na samochody hybrydowe przyczynia się fakt, iż rozwój infrastruktury miejskich ładowarek daje możliwość osobom, które nie posiadają swojego garażu czy miejsca parkingowego na korzystanie z możliwości hybryd typu plug-in.

Gdzie jeszcze można ładować hybrydę?

Oczywiście jeżeli masz garaż, własne miejsce parkingowe lub prywatny parking pod domem to możesz zainstalować swoją własna ładowarkę, która w porównaniu z ładowaniem z gniazdka domowego gwarantuje dodatkowe skrócenie czasu ładowania porównywalne do tego osiąganego w publicznych punktach. Dzięki zastosowaniu domowej stacji ładowania możesz pozwolić sobie na szybkie doładowywanie samochodu zapewniając sobie pełen zasięg który przeważnie wynosi ok. 40-50 km na samej baterii, bez konieczności wykorzystywania silnika spalinowego, którego używanie ograniczy się wyłącznie do sytuacji, w której planujesz dłuższą podróż.

Ładowanie samochodów hybrydowych jest stosunkowo krótkie, dlatego wielu właścicieli tego typu samochodów twierdzi, że nie warto inwestować we własną stację ładowania skoro ze zwykłego gniazdka mogą doładować auto w kilka godzin. Myślę, że warto przytoczyć tutaj powiedzenie „czas to pieniądz”, które idealnie pasuje do sceptycznych posiadaczy hybryd. Patrząc na oszczędność czasu jaką daje nam własna stacja ładowania warto zadać sobie pytanie: ile jest wart Twój czas, który zaoszczędzisz na każdym ładowaniu swojej hybrydy?

 

wróć do wszystkich artykułów