Myślisz o zakupie samochodu elektrycznego i chciałbyś wiedzieć jak faktycznie wygląda kwestia kosztów jego obsługi? To oczywiste w końcu na dzień dzisiejszy samochody elektryczne są droższe w zakupie w porównaniu ze spalinowymi silnikami i skoro na wejściu płacimy więcej to chcielibyśmy, aby koszty użytkowania były niższe. Przeglądasz więc strony producentów, porównujesz dane techniczne, czytasz przeróżne fora internetowe aż nagle zastanawiasz się czy zakup samochodu elektrycznego naprawdę się opłaca. Postanowiliśmy zebrać dla Ciebie kilka przydatnych informacji, takie jak koszt i czas ładowania aut elektrycznych, które pomogą Ci w podjęciu dobrej decyzji.
Spis treści
- Czas ładowania samochodu elektrycznego – Najważniejsze pytania do rozważenia
- Ładowanie kablem z gniazdka
- Czas ładowania aut elektrycznych ładowarką AC
- Ładowanie ładowarką DC
- Koszty ładowania
- Czas ładowania samochodów elektrycznych – Podsumowanie
Czas ładowania samochodu elektrycznego – Najważniejsze pytania do rozważenia
- Ile czasu potrzebujemy na naładowanie baterii?
- Ile kosztuje naładowanie baterii?
Jaką moc prądu AC jest w stanie przyjąć moje auto? W poniższych tabelach przygotowaliśmy zestawienie kosztów ładowania większości samochodów elektrycznych dostępnych na Polskim rynku z podziałem na segmenty. Ze względu na kilka możliwości ładowania, przygotowaliśmy porównanie czasów oraz kosztów ładowania z podziałem na moc i rodzaj ładowarki.
Zobacz również, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji.
Ładowanie kablem z gniazdka
Wszystko wydaje się proste, kupujesz samochód elektryczny, a producent najczęściej do samochodu daje nam „GRATIS” kabel do ładowania. Jedną stronę wtykamy do gniazdka w domu czy w garażu, drugą do samochodu i ładujemy nasz nowy samochód elektryczny. Po co inwestować w dodatkowe ładowarki skoro wraz z samochodem dostajemy gotowe rozwiązanie?
Oczywiście podstawowy problem jest taki, że to rozwiązanie sprawdzi się w zasadzie tylko u tych, którzy mają własny garaż lub prywatny podjazd lub miejsce w podziemnym garażu.
Drugi problem ładowania z gniazdka to czas. Z domowego gniazdka, bez dodatkowych ładowarek, proces ten trwa zdecydowanie najdłużej. W wielu przypadkach braknie nam doby lub nawet dwóch, aby nasza bateria była gotowa w 100%. Stacja ładowania elektrycznego, której używamy, powinna być w stanie naładować nasz samochód w czasie krótszym niż przerwa w jego użytkowaniu. Chyba nie po to kupiliśmy elektryka, żeby martwić się o zasięg w codziennym użytkowaniu auta.
Trzeci problem ładowarek dotyczy tego, czy nasza instalacja elektryczna jest w stanie przesłać odpowiednią moc do samochodu tzn. jeżeli mamy w domu nieodpowiednie bezpieczniki to gdy będziemy chcieli naładować auto to będzie nam je wybijało.
Czas ładowania aut elektrycznych ładowarką AC
Ładowanie w domu, garażu czy parkingu podziemnym można na szczęście wyraźnie przyspieszyć. Przy zakupie samochodu jest szansa, że handlowiec przedstawi Ci propozycję dokupienia do samochodu ładowarki AC typu WALLBOX o mocy dopasowanej do potrzeb kupowanego elektryka. Zastanawiasz się czy warto, skoro masz już przecież kabel?
Odpowiedź jest prosta: Tak! Potrzebujesz dedykowanego urządzenia, aby zaoszczędzić czas. Ładowanie z domowej stacji AC znacząco wpływa na obniżenie czasu przygotowania Twojego elektryka do 100% gotowości. Spójrzmy na przykład bardzo popularnego elektryka w Polsce jakim jest HYUNDAI KONA Electric. Ładowanie baterii z gniazdka zajmuje nieco ponad 32 godziny, a dobrze dobrany wallbox poradzi sobie z tym samym zadaniem zaledwie w 7 godzin! Jest różnica, prawda? Oczywiście taka przyjemność ma swoją cenę, ale przecież Twój czas jest bezcenny.
Ładowanie ładowarką DC
Istnieje też rozwiązanie zdecydowanie bardziej wydajne, czyli ładowarki na prąd stały DC. To właśnie te słynne „szybkie ładowarki„, pozwalają naładować niemal każdy samochód elektryczny w często mniej niż pół godziny. Takie ładowarki mają być odpowiednikiem stacji benzynowych, na które wpadamy tylko na chwilę, uzupełniamy zapas energii, napijemy się kawy i pędzimy dalej. Przekłada się to oczywiście na cenę ładowania. W prezentowanych tabelach przyjęliśmy uśrednioną stawkę 2,19zł za kWh. Oczywiście istnieją stawki wyższe jak i niższe, ceny zależne są od wielu czynników np. czasu ładowania samochodu elektrycznego lub od tego czy posiadamy wykupiony abonament u danego operatora.
Hyundai Kona pojawił się już w naszym porównaniu, dlatego też na jego przykładzie pokażemy czas ładowania ze stacji DC. Uzupełnienie akumulatora o pojemności 67,5kW do 80 proc. zajmie jedynie … 44 minuty. Podsumowując:
- z gniazdka: 32 godziny,
- z ładowarki domowej AC: 7 godzin,
- ze stacji DC (choć nie do pełna) 44 minuty.
Koszty ładowania
Poznaliśmy dane związane z szybkością ładowania, więc przyszedł czas na pytanie: ile nas będzie kosztowało podróżowanie samochodem elektrycznym? Przy naszych obliczeniach skupiliśmy się na kwotach jakie będziemy musieli przeznaczyć na przejechanie odległości 100 km. Oczywiście każdy samochód ma inne zużycie energii, które jest zależne od wielu czynników takich jak: prędkość, nachylenie drogi, włączona klimatyzacja, obciążenie auta czy nawet temperatura zewnętrzna.
My jednak skupiamy się na podaniu danych zgodnych z WLTP oraz uśrednionych kosztach paliwa. Do porównania ponownie wykorzystamy Hyundaia Konę, który pokaże nam jak zmieniają się stawki za poszczególne tankowania.
Czas ładowania samochodów elektrycznych – Podsumowanie
W przypadku ładowania stacją AC koszt przejechania 100km naszym elektrykiem wynosi 8,51zł i jest to niewątpliwie najlepszy wynik w naszym porównaniu. Drugie miejsce na podium przypadło wersji benzynowej z dodatkową instalacją gazową, a na trzecim miejscu uplasował się diesel. Stawkę zamyka elektryk ładowany na stacjach DC gdzie koszty ładowania nie są konkurencyjne w porównaniu nawet z samochodami spalinowymi. Dlatego też nasze obliczenia jasno wskazują, że jeżeli wybieracie zakup samochodu elektrycznego, który jest najtańszy w eksploatacji to, aby zoptymalizować koszty i czas ładowania aut elektrycznych na pewno polecamy dokupić ładowarkę AC, która po za tym że skraca czas naładowania samochodu w porównaniu do zwykłego gniazdka, to dodatkowo gwarantuje bardzo niskie koszty podróżowania których na pewno nie osiągniemy przy tradycyjnych pojazdach spalinowych.