Zużycie energii przez samochód elektryczny – o ile wzrośnie rachunek za prąd?

Branża elektromobilności w Polsce utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu, jednak kierowcy, ze względu na brak ogólnodostępnej wiedzy o pojazdach elektrycznych, mają kilka obaw przed zakupem ekologicznego auta. Jednym z kluczowych czynników rozpatrywanych przez Klientów przed nabyciem samochodu elektrycznego jest aspekt ekonomiczny inwestycji. W poniższym artykule przedstawione zostanie przybliżone zużycie prądu przez wybrane auta o napędzie elektrycznym oraz szacunkowy wzrost rachunków za energię w naszym domu po zakupie ekologicznego samochodu.

Jak ekonomicznie ładować samochód?

Na samym początku warto uświadomić sobie, iż najbardziej ekonomicznym sposobem ładowania samochodu elektrycznego jest podłączenie auta do wallboxa zainstalowanego we własnym garażu. Szacunkowy koszt 1 kWh zużytej w domu, przy założeniu korzystania z taryfy G11, to 0,60 zł (wliczone opłaty dystrybucyjne). Niestety skorzystanie z opcji ładowania w domu jest bardzo utrudnione dla osób mieszkających w budownictwie wielorodzinnym bez dostępu do podziemnego garażu. W takiej sytuacji użytkownicy samochodów elektrycznych prawdopodobnie będą ładować swoje pojazdy na publicznych stacjach ładowania, gdzie koszt 1kWh to ok. 1.20 zł (stawka jednego z operatorów).

Zużycie energii przez samochód – jakiego się spodziewać?

Po wstępnej definicji kosztu jednostkowego energii elektrycznej, należy skupić się na czynnikach wpływających na faktyczne zużycie prądu przez samochód elektryczny:

  • klasa i przeznaczenie samochodu,
  • miesięcznie pokonywany dystans.

Zgodnie z tendencją obserwowaną na rynku samochodów spalinowych, zużycie energii w dużej mierze zależy od gabarytu oraz mocy pojazdu. Każdy z kierowców zdaje sobie sprawę, iż Porsche Cayenne Turbo o mocy 550 KM spali znacznie więcej benzyny niż Hyundai i30 o mocy 120 KM. Podobny wpływ właściwości fizycznych można zauważyć w pojazdach o napędzie elektrycznym. Bardzo ważnym czynnikiem kształtującym wzrost rachunków za energię jest model auta, które będzie eksploatowane. W przypadku pojazdu o sportowym przeznaczeniu, zużycie szacowane będzie w okolicach 25 kWh/100 km i są to bardzo ostrożne wyliczenia deklarowane przez producentów samochodów. Auta o bardziej miejskim usposobieniu powinny potrzebować ok. 16 kWh na pokonanie dystansu 100 kilometrów.

Kolejnym, dość oczywistym, czynnikiem wpływającym na zużycie energii przez samochód elektryczny jest ilość pokonywanych kilometrów w ciągu miesiąca. Przed próbą oszacowania dodatkowych środków, które będą przeznaczane na pokrycie rachunków za energię elektryczną należy się zastanowić nad przeznaczeniem pojazdu. W tabeli przedstawiającej przybliżone koszty ładowania auta elektrycznego w domu, przyjęliśmy dwa warianty eksploatacji samochodu – oszczędny (1 000 km/miesiąc) oraz intensywny (3000 km/miesiąc).

O ile wzrośnie rachunek za prąd?

W tej części zestawione ze sobą zostaną skrajne warunki użytkowania pojazdów oraz trzy modele samochodów o zupełnie różnym przeznaczeniu. Pozwoli to na wyznaczenie zakresu kosztów, w których powinna zmieścić się znaczna większość użytkowników aut o napędzie elektrycznym, przy założeniu uzupełniania baterii za pomocą domowej stacji ładowania. Ze względu na planowany miesięczny przebieg, wyznaczono dwa scenariusze eksploatacji pojazdu – oszczędny oraz intensywny. Do zestawienia wybrane zostały następujące modele samochodów:

  1. Miejski: Skoda CITIGOe iV
  2. Crossover: Hyundai KONA Electric 64 kWh
  3. Sportowy: Porsche Taycan Turbo 4S

blank

Podsumowanie

Oczekiwany koszt ładowania samochodu elektrycznego z domowej sieci może znacząco się różnić w zależności od intensywności użytkowania oraz konkretnego modelu auta. Przedstawiony w artykule algorytm wyznaczania kwoty, o jaką wzrośnie rachunek za energię elektryczną jest jednak dość prosty i powinien pomóc użytkownikom w sprawdzeniu opłacalności inwestycji dla dowolnego modelu auta. Zachęcamy także do zapoznania się z innym naszym artykułem w ramach uzupełniania informacji o zasięgu samochodów elektrycznych oraz czynnikach wpływających na realne zużycie energii przez pojazdy.

Zachęcamy również wszystkich nabywców aut elektrycznych do zaopatrzenia się w domową stację ładowania, która pozwoli zoptymalizować koszty utrzymania pojazdu. Zespół SIGMA na każdym kroku służy radą w wyborze odpowiedniego urządzenia oraz oferuje kompleksowe usługi montażu wallboxa wraz z dostosowaniem linii zasilającej do bezpiecznej i niezawodnej pracy z wybranym modelem auta elektrycznego.

Powrót