Stacje ładowania aut elektrycznych, a rodzaje wtyczek — jakie są i czym się różnią?

arykuł w kategorii: Poradnik, Stacje ładowania,

Stacje ładowania samochodów elektrycznych mogą okazać się całkiem intuicyjne w obsłudze, szczególnie w porównaniu do zwykłych stacji benzynowych i wyborem między różnymi rodzajami paliwa. Warto jednak pamiętać, że poszczególne samochody często posiadają różnego rodzaju złącza. Właśnie dlatego dobrze wiedzieć, jakie są i czym się różnią różne wtyczki przy stacjach ładowania aut elektrycznych.

Wtyczka Type 2 od stacji ładowania samochodów elektrycznych

Type 2 to wtyczka spotykana przy większości stacji ładowania aut elektrycznych. Jest to bowiem wtyczka, która pasuje do wielu europejskich samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Type 2 to wtyczka, którą posiadają liczne miejskie stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Jest tak między innymi dlatego, że połączenie to przekazuje prąd przemienny AC.

Wtyczka Type 2 jest dość rozpoznawalna. Patrząc na nią od przodu, można zaobserwować niemal okrągłą formę, która spłaszczona jest u samej góry. Wewnątrz wtyczki znajduje się siedem pinów, z czego dwa górne są zauważalnie mniejsze, które umieszczone są w obudowie w taki sposób, aby reszta plastiku stanowiła osłonę przed niepożądanym kontaktem i zwarciem.

Wtyczka CCS2 w stacjach ładowania samochodów

Mówiąc o szybkich stacjach ładowania aut elektrycznych, nie można zapomnieć o wtyczce CCS2. Jest to europejski standard, jeśli chodzi o ładowanie prądem stałym DC. Wtyczki CCS2 najczęściej spotykane są w większych stacjach ładowania pojazdów elektrycznych DC. Wizualnie przypominają one nieco, Type 2, ale na szczęście nie da się ich ze sobą pomylić.

Europejska wtyczka DC CCS2 jest dość duża i posiada łącznie pięć pinów. Górna sekcja odpowiada wersji AC, ale posiada jedynie trzy piny. Dwa pozostałe znajdują się w oddzielonej dolnej części wtyczki. Są to dużych rozmiarów złącza DC, które umożliwiają szybkie ładowanie samochodu.

Wtyczka Type 1 od stacji ładowania samochodów

Wtyczki Type 1 to kolejny popularny rodzaj połączenia, stosowany głównie w pojazdach amerykańskich oraz japońskich. Korzystając z tego wtyku, możemy ładować samochody prądem przemiennym AC. Nic więc dziwnego, że jest to jedno z bardziej popularnych rozwiązań domowych oraz kompaktowych. Duża część mobilnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych wykorzystuje wtyczki Type 1. Można je jednak zauważyć także przy domowych stacjach ładowania samochodów elektrycznych 22 KW, które najczęściej umieszczane są w garażach.

Wtyczka Type 1 jest okrągła i posiada pięć pinów, dzięki którym możliwy jest przepływ prądu przemiennego. Warto wspomnieć, że wtyk ten posiada wypustkę u dołu, dzięki czemu niemożliwe jest odwrotne podłączenie kabla.

Wtyczka CHAdeMO od stacji ładowania samochodów elektrycznych

Wtyczka CHAdeMO jest japońskim rozwiązaniem, na ładowanie pojazdów prądem stałym DC. Połączenie to nie jest aż tak popularne jak poprzednie, niemniej, występuje dość sporo stacji do ładowania pojazdów elektrycznych, które posiadają właśnie ten wtyk.

Wtyczka CHAdeMO wyglądem znacznie różni się od innych rozwiązań, ponieważ posiada cztery gniazda z osobnymi pinami. Ogólna jej forma jest natomiast okrągła z dwiema wypustkami u góry, które utrudniają odwrotne podłączenie.

Jak więc widać, z najczęściej spotykanych wtyczek stacji ładowania samochodów elektrycznych, można wymienić między innymi wtyki AC Type 2 oraz Type 1, a także rozwiązania DC, czyli CCS2 i CHAdeMO. Różnią się one przede wszystkim wyglądem i rodzajem połączenia oraz możliwościami transferu prądu różnego rodzaju.

wróć do wszystkich artykułów