Stacje ładowania pojazdów elektrycznych mogą wydawać się nieco prostsze w obsłudze niż standardowe stanowiska do tankowania samochodu paliwem płynnym. Jest to zasługa tego, że przy samochodach elektrycznych nie występuje dylemat wlewania benzyny lub oleju napędowego i to różnych rodzajów. Stacje ładujące do aut elektrycznych również posiadają kilka zasad, o których warto pamiętać. Szczególnie uważać należy na rodzaj wtyczki do ładowarek, o których opowiadamy niżej.
- Wtyczka Type 1 do stacji ładowania pojazdów elektrycznych
- Wtyczka Type 2 do stacji ładowania pojazdów elektrycznych
- Gdzie stosuje się różne wtyczki do stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
Wtyczka Type 1 do stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Wtyczki do ładowarek samochodów elektrycznych Type 1 służy do podłączenia prądu, do samochodu elektrycznego, korzystając z prądu zmiennego. Posiada ona charakterystyczny wygląd, dzięki czemu nie tylko łatwiej ją rozpoznamy, ale również nie pomylimy z innymi. Wtyczka Type 1 do stacji ładowania samochodów elektrycznych jest okrągła, posiada pięć pinów oraz wypustkę w swojej dolnej części.
Wystający kawałek plastiku na spodzie tego rodzaju wtyczki do ładowania samochodu elektrycznego stanowi nie tylko zabezpieczenie przeciw podłączeniu jej do innego urządzenia, ale również, przed wsadzeniem jej na odwrót. Wewnątrz samej wtyczki znajduje się bowiem pięć pinów, które podłączone w zły sposób mogłyby nawet ulec uszkodzeniu. Wtyczki do ładowarek Type 1 są również przeznaczone do instalacji 1-fazowej, co oznacza, że moc maksymalna wynosi tu 7,4 kW.
Wtyczka Type 2 do stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Stacje ładowania samochodów elektrycznych AC ze wtyczkami Type 2 są znacznie mocniejsze. Są one przystosowane do pracy z instalacjami 3-fazowymi, a ich moc maksymalna wynosi 43 kW. Łatwo się więc domyślić, że przypadkowe podłączenie wtyczki Type 2 do niekompatybilnego gniazda, może skończyć się uszkodzeniem całego urządzenia. Jest to jednak sytuacja mało prawdopodobna, ponieważ te wtyczki do ładowarek samochodów elektrycznych różnią się znacząco od 1-fazowych.
Gniazda i wtyczki Type 2 posiadają pięć pinów oraz są spłaszczone na górze. Jest to również jedna z najczęściej spotykanych wtyczek w Europie. Można więc powiedzieć, że stacje ładowania ze wtyczką Type 2 są jednymi z bardziej uniwersalnych urządzeń w naszym rejonie.
Gdzie stosuje się różne wtyczki do stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
Głównym powodem, dla występowania różnych rodzajów wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych, jest stosowanie odmiennych standardów połączeń przez producentów z poszczególnych części świata. Wtyczki do ładowarek Type 1 są najbardziej popularne w pojazdach producentów amerykańskich oraz azjatyckich. Wtyczki 1-fazowe używane mogą być więc w przypadku samochodów elektrycznych, takich marek, jak Chevrolet, Ford czy Nissan. Wtyczki Type 2 są natomiast uznawane za standard europejski. Skorzystają z nich więc właściciele pojazdów marki Audi, BMW, Mercedes czy Skoda.
Jak więc widać, głównymi standardami wtyczek do stacji ładowania pojazdów elektrycznych AC są Type 1 oraz Type 2. Ich główną różnicą jest to, że pierwsza działa z instalacjami 1-fazowymi, a Type 2 z 3-fazowymi.