W miarę rosnącej popularności samochodów elektrycznych, pytanie o czas ładowania ich baterii staje się coraz ważniejsze dla potencjalnych nabywców i użytkowników. Odpowiedź na to pytanie jest jednak złożona i zależy od wielu czynników, takich jak moc stacji ładowania, pojemność baterii czy też typ złącza. W dzisiejszym artykule porównamy różne stacje ładowania dostępne na rynku i zaprezentujemy, jakie są realne czasy ładowania samochodów elektrycznych w różnych sytuacjach. Zapraszamy do lektury!
Spis treści
- W ile naładuje się samochód elektryczny ze stacją wolnostojącą AC?
- Stacja ładowania o większej mocy DC
- Ładowanie samochodu elektrycznego ze stacji typu Wallbox
W ile naładuje się samochód elektryczny na stacji wolnostojącej AC?
Stacje ładowania AC (prądu przemiennego) wolnostojące są jednymi z najbardziej powszechnych na rynku i zazwyczaj oferują moc ładowania w zakresie od 3,7 kW do 22 kW. Czas ładowania w takim przypadku zależy głównie od pojemności baterii i jej aktualnego stanu naładowania. Dla przykładu samochód elektryczny z baterią o pojemności 40 kWh potrzebuje około 6 godzin na pełne naładowanie ze stacji o mocy 7,4 kW. Z kolei korzystając ze stacji ładowania samochodów elektrycznych o maksymalnej mocy 22 kW, pełne naładowanie tego samego pojazdu może zająć zaledwie około 2 godzin. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie samochody są zdolne do przyjęcia pełnej mocy 22 kW, a czasami ograniczenia mogą wynikać także z samego złącza czy kabla.
Stacja ładowania o większej mocy DC
Stacje ładowania DC (prądu stałego) oferują znacznie wyższe moce ładowania, często przekraczające 50 kW, a w niektórych przypadkach nawet osiągające 350 kW. W naszej opinii to sprawia, że są one idealnym wyborem dla osób, które potrzebują szybko naładować swój pojazd. Na przykład, samochód elektryczny z baterią o pojemności 60 kWh może zostać naładowany do około 80% w ciągu zaledwie 20-30 minut przy użyciu stacji o mocy 150 kW. Jest to znaczące przyspieszenie w porównaniu do stacji AC. Warto jednak zauważyć, że szybkie ładowanie może mieć wpływ na żywotność baterii, a nie wszystkie modele samochodów są kompatybilne z najwyższymi mocami ładowania. Ponadto koszt korzystania ze stacji DC bywa wyższy niż w przypadku stacji AC, dlatego też są one często wykorzystywane jako opcja ładowania „w trasie”, a nie jako główna metoda ładowania na co dzień.
Ładowanie samochodu elektrycznego na stacji typu Wallbox
Stacje ładowania typu Wallbox to małe urządzenia montowane na ścianie, które łączą cechy stacji wolnostojących AC i bardziej zaawansowanych rozwiązań. Ich moc ładowania zazwyczaj oscyluje wokół 7-22 kW, co sprawia, że są one kompromisem między prędkością ładowania a kosztami eksploatacji. Dzięki mniejszym rozmiarom i prostszej instalacji Wallboxy są popularnym wyborem dla użytkowników domowych. Przykładowo, samochód elektryczny z baterią o pojemności 50 kWh można naładować w ciągu około 3-4 godzin przy użyciu stacji o mocy 11 kW. To sprawia, że Wallboxy są praktycznym rozwiązaniem dla osób, które mogą ładować swój samochód w domu przez noc czy podczas dłuższego postoju. Ograniczenia mogą wynikać z dostępnej instalacji elektrycznej w budynku, ale dla wielu użytkowników to właśnie stacje ładowania typu Wallbox stanowią optymalne rozwiązanie do codziennego ładowania.
Jak widać, czas ładowania samochodu elektrycznego może znacząco różnić się w zależności od rodzaju stacji ładowania i jej mocy, jak również od pojemności baterii i modelu pojazdu. A z jakich stacji ładowania Wy najczęściej korzystacie? Koniecznie podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami w komentarzach!