Spis treści
- Czym jest Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych?
- Ustawa o elektromobilności – kogo dotyczy i jakie obowiązki nakłada?
- Nowelizacja ustawy o elektromobilności – co musisz wiedzieć?
Z każdym miesiącem na polskich drogach przybywa samochodów elektrycznych, a właściciele pojazdów coraz śmielej inwestują w nowoczesne i ekologiczne rozwiązania. Jednak za wzrostem popularności EV (Electric Vehicles) nie może iść jedynie konsumencki entuzjazm – potrzebna jest również spójna i precyzyjna legislacja. Aby ten proces przebiegał sprawnie i zgodnie z pewnymi standardami, uchwalona została Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Czym jest i kogo ona dotyczy? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Najważniejsze informacje z artykułu
- Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku ma na celu stworzenie ram prawnych dla rozwoju elektromobilności i infrastruktury paliw alternatywnych w Polsce.
- Ustawa ta dotyczy szerokiego spektrum podmiotów, w tym deweloperów, podmiotów publicznych, operatorów stacji ładowania i stacji gazu ziemnego, a także operatorów systemów dystrybucyjnych.
- Nowelizacja ustawy, podpisana w listopadzie 2024 roku, wprowadza istotne zmiany dotyczące obowiązku zakupu zeroemisyjnych autobusów przez największe miasta.
Czym jest Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych?
Wprowadzenie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku nie było przypadkowe. Polska, jako członek Unii Europejskiej, zobowiązała się do realizacji celów klimatycznych, a jednym z głównych filarów transformacji energetycznej jest właśnie rozwój elektromobilności.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma na celu stworzenie przejrzystych ram prawnych, które umożliwią efektywne i bezpieczne wdrażanie rozwiązań związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych, wykorzystaniem paliw alternatywnych oraz infrastrukturą techniczną, jaką należy w tym celu stworzyć. Nie chodzi tu tylko o samochody elektryczne, ale także o inne niskoemisyjne środki transportu i paliwa, takie jak gaz ziemny (CNG i LNG) czy wodór.
Dzięki niej inwestorzy wiedzą, jakie standardy muszą spełniać ich projekty. Samorządy mają jasno określone obowiązki w zakresie planowania przestrzennego i infrastrukturalnego. Operatorzy zyskują pewność prawa, a użytkownicy końcowi – realne wsparcie i dostępność stacji ładowania.
Ustawa o elektromobilności – kogo dotyczy i jakie obowiązki nakłada?
Odpowiedź na to pytanie jest dość szeroka, ponieważ ustawa ta ma wpływ na wiele różnych grup. Z punktu widzenia przeciętnego kierowcy elektryka, ustawa ta gwarantuje, że w miarę wzrostu popularności pojazdów elektrycznych, będzie przybywać ogólnodostępnych stacji ładowania.
Jednak ustawa ta ma znacznie szersze spektrum oddziaływania. Wśród grup, których dotyczy ustawa o elektromobilności, znajdują się:
- Deweloperzy – to właśnie na nich ustawa nakłada konkretne obowiązki związane z zapewnieniem infrastruktury ładowania w nowo powstających budynkach. O tym, co dokładnie muszą wiedzieć deweloperzy, powiemy sobie za chwilę.
- Podmioty publiczne – ustawa zobowiązuje instytucje publiczne do stopniowego zwiększania udziału pojazdów elektrycznych w swojej flocie oraz do budowy ogólnodostępnych stacji ładowania w określonych lokalizacjach.
- Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania – ustawa reguluje ich działalność, określa wymagania techniczne i standardy świadczonych usług. My, jako firma zajmująca się zarządzaniem stacjami ładowania, doskonale zdajemy sobie sprawę z tych obowiązków.
- Operatorzy stacji gazu ziemnego – ustawa dotyczy również rozwoju infrastruktury dla pojazdów napędzanych gazem ziemnym.
- Operatorzy systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych i gazowych – ustawa nakłada na nich obowiązki związane z zapewnieniem odpowiedniej mocy przyłączeniowej dla stacji ładowania i stacji gazu ziemnego.
Nowelizacja ustawy o elektromobilności – co musisz wiedzieć?
Znowelizowana ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisana przez prezydenta 21 listopada 2024 roku, wprowadza istotne zmiany w obowiązkach samorządów i przewoźników dotyczących taboru autobusowego wykorzystywanego w komunikacji miejskiej. Największe miasta, czyli te liczące powyżej 100 tysięcy mieszkańców, od 1 stycznia 2026 roku będą zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych przeznaczonych do przewozu pasażerów w granicach administracyjnych miasta.
Jednocześnie nowelizacja znosi dotychczasowe wymogi dla miast poniżej 50 tysięcy mieszkańców, które wcześniej były zobligowane do częściowego udziału pojazdów zeroemisyjnych lub napędzanych gazem ziemnym w realizacji zadań publicznych. Dla miast powyżej 50 tysięcy mieszkańców nowe przepisy łagodzą tempo transformacji – zamiast natychmiastowego osiągnięcia 30% udziału autobusów ekologicznych, wprowadzono stopniowe progi: 20% od 2025 roku i 30% do 2028 roku.
To zapamiętaj:
- Elektromobilność to przyszłość transportu w Polsce, a ta ustawa to fundament tej zmiany.
- Niezależnie od tego, czy jesteś kierowcą, deweloperem, czy mieszkańcem miasta, ta ustawa ma na Ciebie wpływ.
- Pamiętaj, że przepisy dotyczące elektromobilności stale się zmieniają. Bądź na bieżąco z nowościami, aby nie przegapić ważnych zmian, które mogą dotyczyć Ciebie lub Twojej działalności.
Planujesz inwestycję? Zarządzasz budynkiem? Zastanawiasz się, czy i jak nowe przepisy cię dotyczą? Skontaktuj się z nami – odpowiemy na pytania i przygotujemy stację ładowania pod klucz!
Przejdźmy do konkretów
Wyślij wiadomość lub zadzwoń