Zasięg samochodów elektrycznych

Zasięg samochodów elektrycznych

Zasięg samochodu elektrycznego jest zmienną, którą interesuje się większość kierowców myślących o zakupie swojego elektryka. W przeciwieństwie do tradycyjnych stacji paliw, których jest mnóstwo w Europie, punkty ładowania pojazdów elektrycznych są trudniejsze do znalezienia. Co prawda z roku na rok ich ilość jest coraz większa, jednak każdy posiadacz auta elektrycznego planuje dłuższą podróż biorąc pod uwagę maksymalny zasięg na baterii oraz miejsca, w których będzie mógł doładować samochód. Tylko czy ich producenci podają dane na tyle dokładnie, aby planując podróż nic nas nie zaskoczyło?

Od września 2018 r wszystkie pojazdy elektryczne muszą potwierdzić swój zasięg zgodnie z procesem ustanowionym przez Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). WLTP uznawany jest za bardziej realistyczny niż poprzedni test „New European Driving Cycle” (NEDC), który nie był aktualizowany od wielu lat. Przez to żaden normalnie jeżdżący kierowca nie był w stanie osiągnąć spalania ani zasięgu, które widział w folderze reklamowym swojego auta. Do dnia dzisiejszego można znaleźć w danych technicznych elektryków zarówno zasięg samochodu podawany przez WLTP jak i przez NEDC. Jednak tak naprawdę nawet uznawany za dużo bardziej realistyczny test wykonywany przez WLTP nie może być w pełni uznany za wiążący.

Jakie czynniki wpływają na realny zasięg auta elektrycznego?

Istnieje wiele czynników, które mogą wpływać na zasięg jazdy pojazdów elektrycznych, a których nie uwzględniają testy wykonywane przez WLTP. Tak jak w przypadku samochodów spalinowych, które mają określane spalanie w 3 różnych warunkach jazdy: miejskim, mieszanym i pozamiejskim, tak w przypadku elektryków powinniśmy wyróżnić kilka czynników, które wpływają na ostateczny zasięg samochodu elektrycznego.

Czynniki wpływające na zasięg samochodu elektrycznego
  • Temperatura zewnętrzna: akumulatory działają najlepiej w cieple, więc jeśli na zewnątrz jest zimno, zużywa się więcej energii. Dodatkowo chcąc ogrzać samochód, także zużywamy energię elektryczną. W chłodne dni w miarę możliwości pomocne jest wstępne podgrzanie pojazdu po podłączeniu do ładowarki tak, aby zachować zasięg baterii.
  • Prędkość i przyspieszenie: im mocniej naciskasz pedał przyspieszenia i im szybciej jedziesz, tym szybciej rozładowuje się bateria. Łagodne przyspieszenie i niższe prędkości oszczędzają energię, dlatego zawsze dobrze jest patrzeć na drogę przed sobą i z wyprzedzeniem planować manewr hamowania czy przyspieszania.
  • Wyposażenie samochodu: dodatkowe zużycie energii na pewno generuje używanie klimatyzacji w samochodzie. Inne wyposażenie samochodu takie jak radio, światła i wycieraczki szyby przedniej nie mają zauważalnego wpływu na zasięg.
  • Topografia: wjeżdżanie na wzniesienia, nawet niewielkie, wpłynie na zasięg. Możesz użyć hamowania regeneracyjnego (energia odzyskiwana podczas zwalniania), aby temu przeciwdziałać, ale ogólnie rzecz biorąc, podróże pagórkowate zużywają więcej energii akumulatora niż jazda po płaskiej drodze.
  • Waga: im cięższe auto od pasażerów lub bagażu – tym więcej energii potrzebuje do poruszania się. Zasięg samochodu elektrycznego będzie zależał od przenoszonego ładunku, chociaż jeśli nie masz wyjątkowo ciężkiego ładunku, zmniejszenie zasięgu nie jest zauważalne.
  • Wiek baterii: to prawda, że ​​magazynowanie energii w akumulatorze zmniejsza się po wielu cyklach ładowania. Mimo to starsze pojazdy elektryczne, które przejechały wiele kilometrów, nadal zapewniają bardzo dobry zasięg, a utrata parametrów baterii jest stosunkowo niewielka. Producenci zalecają przestrzegania kilku najważniejszych zasad, które pozytywnie wpłyną na żywotność baterii: ładowanie baterii nie do pełna i nie rozładowywanie jej do „zera” – zdecydowanie lepiej jest ładować częściej a mniej.
  • Styl jazdy: jeśli przyspieszasz powoli i pozwolisz samochodowi na wyhamowanie za pomocą hamowania regeneracyjnego (co pozwoli zaoszczędzić także na kosztach klocków hamulcowych) możesz znacznie zwiększyć zasięg w porównaniu do gwałtownego przyspieszania i hamowania.

Auta z największym zasięgiem na polskim rynku

Koniec teorii, czas przejść do praktyki. Jakie samochody elektryczne gwarantują nam największy zasięg? W naszym zestawieniu pokażemy samochody dostępne na polskim rynku w oficjalnej sprzedaży które pozwolą Wam na długie, ekologiczne wyprawy.

POZYCJAMARKA/MODELZASIĘG
1TESLA MODEL S
PLAID
840 km
2TESLA MODEL S
LONG RANGE PLUS
652 km
3TESLA MODEL S
PERFORMANCE
639 km
4TESLA MODEL 3
LONG RANGE
580 km
5TESLA MODEL 3
PERFORMANCE
567 km
6TESLA MODEL X
LONG RANGE PLUS
561 km
7TESLA MODEL X
PERFORMANCE
548 km
8VOLKSWAGEN ID.3
204KM/ 77kWh
546 km
9VOLKSWAGEN ID.4
1ST 204KM/ 77kWh
497 km
10HYUNDAI KONA ELECTRIC
204KM/ 64kWh
484 km

Opracowanie własne na podstawie www.elektromobilni.pl

Liderem w naszym zestawieniu pod względem zasięgu jest Tesla, która tak naprawdę od niedawna jest oferowana w sprzedaży na polskim rynku. Co prawda Tesla nie otworzyła na terytorium naszego kraju żadnego salonu jednak otworzyła sprzedaż internetową. Auto elektryczne z największym zasięgiem w naszym zestawieniu z wynikiem 840km zasięgu to TESLA model S PLAID. I tak naprawdę TESLA jest niekwestionowanym liderem zajmując pierwsze 7 miejsc w rankingu zasięgu aut elektrycznych poczynając od modelu S po model 3 oraz model X. Tesla bardzo wiele zasobów poświęca na rozwój swoich baterii, ciągle zwiększając zasięgi w oferowanych modelach. Konkurencja póki co jest w tyle.

Miejsce 8. w naszym rankingu zajął VW ID 3 z największą dostępną w ofercie baterią o pojemności 77kW, która gwarantuje zasięg 546km. To jeden z najnowszych samochodów elektrycznych na naszym rynku. Właśnie dlatego VW zrobił wszystko, aby wejść na rynek z elektrykiem, który będzie się wyróżniał pod względem zasięgu.

Miejsce 9. na naszym podium przypadło także samochodowi elektrycznemu ze stajni VW – dopiero wchodzącemu do sprzedaży ID 4. Samochód ten posiada dokładnie te same baterie co ID3, jednak ze względu na większą masę oraz gabaryty jego wynik wynosi 497km.

No i ostatni z naszej elektrycznej „dziesiątki” samochód o największym zasięgu to Hyundai KONA z baterią 64kW który cieszy się bardzo dużą popularnością na naszym rynku. Jego zasięg wynosi 484km.

Podsumowanie

Patrząc na dzisiejsze samochody elektryczne z największym zasięgiem można stwierdzić, że zasięg ten niewiele się różni od tego, który osiągamy w samochodach spalinowych. Gwarantuje nam to swobodę poruszania się zarówno po mieście jak i planując dłuższą podróż. Oczywiście nie każdy potrzebuje zasięgu kilkuset kilometrów, ponieważ użytkuje auto wyłącznie na krótkich trasach. Jednak nawet ci, którzy nie chcą się ograniczać spokojnie mogą decydować się na zakup samochodu elektrycznego.

Zapoznaj się także z naszym zestawieniem czasu i kosztów ładowania samochodów elektrycznych.

Czytaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top