Komisja Europejska wraz z państwami członkowskimi realizuje ambitne plany. Nie tylko wyznacza kierunek dla przemysłu motoryzacyjnego, ale również tworzy całkowicie nową architekturę transportową, opartą na innowacyjnych rozwiązaniach i zielonej energii. I te działania bezpośrednio wpłyną na Ciebie – jako użytkownika dróg, potencjalnego właściciela auta elektrycznego. Co nas czeka w najbliższych latach? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule!
Najważniejsze informacje:
- Komisja Europejska i państwa członkowskie inwestują w masową elektryfikację transportu, rozbudowę infrastruktury ładowania i rozwój łańcucha dostaw baterii.
- Europejski Zielony Ład zakłada 55% redukcję emisji CO₂ do 2030 r. i neutralność klimatyczną do 2050 r., a do 2030 r. na drogach ma jeździć 30 mln aut zeroemisyjnych.
- Unia Europejska wspiera budowę własnej produkcji ogniw akumulatorowych – w tym w Polsce, w ramach projektu „46inEU – Powering the Future”.
- Rozporządzenie AFIR wprowadza obowiązek budowy stacji ładowania o mocy min. 400 kW co 60 km do końca 2025 r., co znacząco przyspieszy rozwój infrastruktury.
Spis treści:
- Elektromobilność w Europie to nie trend – to nowa norma
- Europejski Zielony Ład jako fundament strategii elektromobilności
- Europejski łańcuch dostaw – czas na niezależność
- Rewolucja w infrastrukturze ładowania – rozporządzenie AFIR
- Europejska droga ku elektromobilności
Elektromobilność w Europie to nie trend – to nowa norma
Elektromobilność w Europie to już nie eksperyment, ale projekt, w który Unia Europejska zainwestowała nie tylko ogromne środki, ale i swój autorytet. Dla Ciebie może to oznaczać jedno – zmiany, które będą odczuwalne, niezależnie od tego, czy prowadzisz flotę pojazdów, prowadzisz firmę, czy po prostu korzystasz z samochodu na co dzień. To wszystko, co dziś wydaje się jeszcze etapem przejściowym, w najbliższych latach stanie się nową rzeczywistością.
W marcu 2025 roku Komisja Europejska przyjęła “Industrial Action Plan”, który nadał ton dla rozwoju elektromobilności w nadchodzących latach. Nowe podejście UE opiera się na kilku filarach: masowej elektryfikacji transportu, rozbudowie infrastruktury ładowania, stworzeniu silnego łańcucha dostaw baterii oraz rozwoju rynku pojazdów autonomicznych. W ten sposób elektromobilność staje się nie tylko narzędziem do walki z emisjami CO₂, ale również dźwignią gospodarczą dla regionu, który chce być niezależny technologicznie i konkurencyjny globalnie.
Europejski Zielony Ład jako fundament strategii elektromobilności
Europejski Zielony Ład, przyjęty w 2019 roku, stanowi najważniejszy dokument strategiczny definiujący przyszłość elektromobilności w Europie. Program ten zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku, a następnie osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku. Transport drogowy, odpowiadający za około jedną piątą emisji CO2 w UE, został zidentyfikowany jako sektor wymagający szczególnych działań transformacyjnych.
W ramach Zielonego Ładu powstał strategiczny plan “Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności”, który zakłada, że do 2030 roku po europejskich drogach będzie jeździć co najmniej 30 milionów pojazdów zeroemisyjnych.
Europejski łańcuch dostaw – czas na niezależność
Zastanawiasz się, co tak naprawdę napędza elektromobilność? Odpowiedź to: baterie. Bez nich nie ruszy żaden elektryk. Dlatego Unia Europejska robi wszystko, by uniezależnić się od zewnętrznych dostawców, głównie z Azji. Obecnie większość ogniw pochodzi z Chin – i choć są one tanie, to wiążą się z dużym ryzykiem geopolitycznym.
W lipcu 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomową decyzję – sześć strategicznych projektów związanych z produkcją ogniw akumulatorowych do pojazdów elektrycznych otrzyma łącznie 852 mln euro wsparcia z unijnego Funduszu Innowacyjnego. To jasny sygnał, że Europa chce budować własną, silną i niezależną bazę przemysłową w obszarze elektromobilności. W ramach projektu „46inEU – Powering the Future” firma LG zainwestuje w nowoczesne rozwiązania związane z ogniwami cylindrycznymi, które będą produkowane właśnie w Polsce.
Rewolucja w infrastrukturze ładowania – rozporządzenie AFIR
Rozporządzenie w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które weszło w życie 13 kwietnia 2024 roku, stanowi prawdziwy przełom w budowie europejskiej sieci ładowania. Dokument ten zastąpił poprzednią dyrektywę, wprowadzając bezpośrednio wiążące zobowiązania dla wszystkich państw członkowskich.
AFIR nakłada na kraje członkowskie wymóg dostosowania łącznej mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych według precyzyjnego wzorca: 1,3 kW mocy na każde w pełni elektryczne auto (BEV) i 0,8 kW na każdy hybrydowy plug-in (PHEV).
Szczególnie ambitne są wymogi dotyczące infrastruktury wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Do końca 2025 roku wzdłuż sieci bazowej TEN-T mają powstać strefy ładowania o mocy minimum 400 kW co maksymalnie 60 kilometrów w każdym kierunku podróży. Do 2027 roku moc ta ma wzrosnąć do minimum 600 kW. Dane z maja 2025 roku pokazują, że Polska realizuje te wymogi na poziomie zaledwie 13% dla celów na 2025 rok i 6% dla celów na 2027 rok.
Europejska droga ku elektromobilności
Elektromobilność nie wydarzy się z dnia na dzień – ale każdy Twój wybór ma znaczenie. To proces, który nabiera tempa z każdym zakupem auta elektrycznego, każdą nową ładowarką i każdym unijnym rozporządzeniem. Sprawdź nasze stacje ładowania dla firm i włącz się do tej transformacji!
Podsumowanie
- Elektromobilność w Europie to już nie przyszłość – to rzeczywistość, która coraz szybciej się materializuje. Komisja Europejska przyjęła Industrial Action Plan i wspiera kluczowe projekty, które mają uczynić Europę niezależną technologicznie i konkurencyjną na globalnym rynku.
- Zielony Ład stanowi fundament transformacji, wyznaczając ambitne cele redukcji emisji i wprowadzając miliony aut zeroemisyjnych na drogi do 2030 r. Rozporządzenie AFIR zmienia reguły gry w zakresie infrastruktury, wymuszając szybki rozwój sieci ładowania wzdłuż głównych tras.
- Europa inwestuje również w produkcję baterii, m.in. w Polsce, aby uniezależnić się od dostawców z Azji. To wieloetapowa transformacja, w której każdy użytkownik dróg – zarówno kierowcy indywidualni, jak i firmy – odgrywa ważną rolę, wspierając rozwój czystszego i bardziej zrównoważonego transportu.
Sprawdź powiązane artykuły:
Przejdźmy do konkretów
Wyślij wiadomość lub zadzwoń