Skip to content Skip to footer

Ładowanie samochodu elektrycznego i fotowoltaika: jak to działa?

Samochód elektryczny coraz częściej staje się naturalnym wyborem dla osób dbających o środowisko i szukających oszczędności na paliwie. A skoro o oszczędnościach mowa – czy wiesz, że fotowoltaika do ładowania samochodu to niezwykle opłacalne rozwiązanie? Przekonaj się, jak działa ładowanie samochodu elektrycznego z paneli fotowoltaicznych, ile paneli potrzeba oraz jakie korzyści finansowe z tego wynikają.

Spis treści

Jak działa ładowanie samochodu elektrycznego z fotowoltaiki?

Panele słoneczne przetwarzają energię słoneczną na prąd stały (DC). Ten prąd trafia do falownika, który zamienia go na prąd zmienny (AC) — taki, jaki znajdziemy w domowej instalacji elektrycznej. Następnie energia ta zasila domowy licznik oraz punkty ładowania samochodu elektrycznego.

Kiedy więc podłączysz samochód do ładowarki domowej, korzystasz z energii produkowanej przez panele.

Ile paneli fotowoltaicznych potrzeba do ładowania samochodu elektrycznego?

Wszystko jest zależne od:

  • średniego dziennego zużycia energii przez samochód — typowy samochód elektryczny zużywa około 15-20 kWh na 100 km. Jeśli pokonujesz 40 km dziennie, potrzebujesz około 6-8 kWh energii dziennie;
  • mocy paneli fotowoltaicznych — standardowy panel ma moc około 300-400 Wp (watt peak, czyli maksymalna moc przy idealnym nasłonecznieniu);
  • warunków nasłonecznienia — w Polsce roczna produkcja energii z 1 kWp instalacji fotowoltaicznej wynosi około 900-1100 kWh.

Przyjmując, że zużycie na samochód to 7 kWh dziennie, a instalacja ma produkcję około 3 kWh dziennie na każdy kWp, potrzebna moc instalacji to około 2,5 kWp (czyli 7-9 paneli). Oczywiście im większa instalacja, tym więcej energii można przeznaczyć na ładowanie auta i domowe potrzeby.

Jaką ładowarkę do samochodu elektrycznego wybrać do fotowoltaiki?

Wybór odpowiedniej ładowarki jest równie ważny jak instalacja paneli. Do fotowoltaiki najlepiej sprawdzają się ładowarki AC (prąd zmienny) z funkcją inteligentnego zarządzania energią. Można więc dostosować moc ładowania do aktualnej produkcji energii przez panele fotowoltaiczne.

Co warto mieć na uwadze?

  • Moc ładowarki – zwykle od 3,7 kW do 22 kW, najlepiej dobrać ją tak, by nie przewymiarować instalacji.
  • Funkcje smart – pozwalają monitorować zużycie energii i sterować ładowaniem, co zwiększa efektywność.
  • Kompatybilność z systemami fotowoltaicznymi – niektóre modele ładowarek mogą współpracować z falownikami i magazynami energii.

W ten sposób można maksymalnie wykorzystać energię z paneli do ładowania samochodu elektrycznego i ograniczyć korzystanie z sieci energetycznej.

Przykład zastosowania, czyli fotowoltaika i samochód elektryczny w praktyce

Wyobraź sobie firmę, która posiada flotę samochodów elektrycznych i instaluje panele słoneczne do ładowania samochodów. Krok po kroku wygląda to tak:

  • Firma montuje instalację o mocy 10 kWp – wystarczającą do obsługi kilku aut.
  • Panele fotowoltaiczne dostarczają energię na potrzeby ładowania samochodów i częściowo na potrzeby biura.
  • Inteligentne ładowarki dostosowują ładowanie do produkcji energii, minimalizując koszty.
  • Firma oszczędza na rachunkach za prąd i tankowanie, a przy okazji wzmacnia swój ekologiczny wizerunek w oczach klientów i partnerów.

Takie rozwiązanie jest doskonałym przykładem zrównoważonego rozwoju i innowacyjności w biznesie.

Zainwestuj w fotowoltaikę do ładowania samochodu i zacznij korzystać z czystej energii – to prostsze niż się wydaje!

Nie zapomnij sprawdzić też naszej oferty budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych pod klucz. Zobacz, co możesz zyskać!

Warto zapamiętać:

  • Opłacalność i ekologia: Ładowanie samochodu elektrycznego przy użyciu paneli fotowoltaicznych to rozwiązanie, które pozwala na znaczne oszczędności finansowe (korzystanie z darmowej energii słonecznej) i jest przyjazne dla środowiska.
  • Ilość paneli zależy od zużycia: Liczba potrzebnych paneli jest bezpośrednio związana z dziennym zapotrzebowaniem samochodu na energię. Przykładowo, dla pojazdu pokonującego dziennie 40 km (zużycie ok. 7 kWh), potrzeba instalacji o mocy ok. 2,5 kWp, co odpowiada 7-9 panelom fotowoltaicznym.

Przejdźmy do konkretów

Wyślij wiadomość lub zadzwoń

    Subscribe for the updates!

    [mc4wp_form id="461" element_id="style-11"]